Już od wczesnych godzin porannych funkcjonariusze drogówki wezmą pod lupę zachowania kierowców wobec pieszych, zwłaszcza w obrębie oznakowanych przejść dla pieszych, ale też bacznie przyjrzą się zachowaniom samych pieszych. Policjanci „zaczają się” w miejscach, które są szczególnie niebezpieczne, np. przejazdy dla rowerzystów przejścia przez ruchliwe jezdnie, a także miejsca, w których w przeszłości dochodziło do potrąceń pieszych lub lokalizację, w których piesi nie stosują się do obowiązujących przepisów. Pod czujne oko mundurowych trafią nie tylko piesi, ale również cykliści.

- Nasze działania to apel do uczestników ruchu drogowego, aby szczególnie na przejściach dla pieszych ale i w ich pobliżu zawsze zwiększali swoją uwagę i przede wszystkim zachowywali szczególną ostrożność – informuje asp. sztab. Marzanna Boratyńska WRD KWP w Łodzi. - Przypominamy, żeby piesi podczas przekraczania jezdni, bez względu na posiadane pierwszeństwo, zawsze pamiętali o obserwacji pojazdów oraz nie używali telefonów komórkowych. Zwracamy też uwagę na to, by kierujący pojazdami widząc znak informacyjny o przejściu dla pieszych, zgodnie z przepisami zmniejszyli prędkość i co bardzo ważne, zwiększyli swoją uwagę. Apelujemy również do pieszych żeby każdorazowo przekraczając jezdnię zastanowili się czy kierowca może ich dostrzec? I to co najistotniejsze, czy sam fakt wejścia na jezdnię jest w danym momencie bezpieczny.

W 2021 roku na terenie województwa łódzkiego doszło do 2309 wypadków (w tym 342 na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów), w których zginęło 191 osób (w tym 20 osób zginęło na przejściach dla pieszych). Spośród wielu przyczyn wypadków drogowych z udziałem niechronionego uczestnika ruchu drogowego na pierwszy plan wysuwa się najechanie na pieszego. W takich zdarzeniach śmierć poniosło 46 pieszych, co stanowiło 24,1% ogółu ofiar śmiertelnych. Niestety, nadal pomimo podejmowanych przez policję wielu działań profilaktycznych i edukacyjnych, a także zmienionym w 2021 roku przepisów kodeksu drogowego, w dalszym ciągu "zebra" nie gwarantuje pieszym bezpiecznego przekroczenia jezdni.