ad

Relaksujący sen to podstawa dobrego samopoczucia. Pozwala on organizmowi na regenerację — zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Współczesny świat niestety nie sprzyja komfortowi snu. Duża ilość niebieskiego światła, pochodzącego z ekranów i coraz powszechniejsza praca z domu, często powodująca przenikanie się sfer odpoczynku z innymi — wszystko to może powodować zaburzenia snu. Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów, które mogą pomóc ci się z nimi uporać bądź im zapobiec.

Jak poprawić jakość snu? Oto kilka wskazówek!

#1 Zadbaj o dobry materac

Dobry — to znaczy w stu procentach dopasowany do twoich potrzeb. Jeśli śpisz na boku, szukaj materacy dopasowujących się do kształtu ciała. Najlepiej zda tutaj egzamin pianka termoelastyczna — inteligentny materiał zmieniający kształt pod wpływem temperatury płynącej z ciała. Jeśli śpisz na plecach, materiał nie jest aż tak istotny; zwróć jednak uwagę na twardość, która determinuje komfort snu. Zbyt miękki materac nie pozwala mięśniom odpocząć, uginając się pod ich naporem, co prowadzi do przybierania niekorzystnych dla kręgosłupa pozycji. Zbyt twardy może powodować z kolei ból i dyskomfort.

Wygodny materac powinien mieć również dopasowany do twoich potrzeb wkład. Jeśli jesteś alergikiem, szukaj wkładów najlepiej radzących sobie z wilgocią, dzięki czemu nie dochodzi do rozwoju pleśni i grzybów. Jako alergicy powinniśmy unikać wkładów z materiałów naturalnych.

#2 Zadbaj o cyrkulację powietrza

Przewietrzenie pokoju przed snem sprawi, że będziesz spać lepiej. To ważne zwłaszcza zimą, gdy w pomieszczeniach gromadzi się duża ilość drobnoustrojów. Wysoka temperatura będąca skutkiem ogrzewania dodatkowo zwiększa ryzyko infekcji. Przez działanie urządzeń elektronicznych takich jak komputer czy telewizor wywarzane są jony dodatnie, które negatywnie na nas oddziałują. Wystarczy piętnaście minut wietrzenia, by tego uniknąć i zagwarantować sobie lepszy komfort snu.

#3 Wydziel strefę relaksu

Sypialnia powinna być miejscem, które kojarzy ci się z odpoczynkiem. Unikaj więc pracy w tym pomieszczeniu bądź oddziel przeznaczoną do niej sferę w wyraźny sposób. Nie jedz i nie pracuj w łóżku. Taki podział przestrzeni może zdziałać cuda!

#4 Unikaj patrzenia w ekran przed snem

Przeglądanie social mediów czy binge watching seriali w łóżku często jest objawem tak zwanej odwetowej prokrastynacji snu. Podświadome odkładanie pójścia spać stanowi objaw potrzeby odzyskania czasu dla siebie, którego brak nam w ciągu dnia. Unikanie niebieskiego światła płynącego z ekranu laptopa czy telefonu to jednak najlepsze, co możesz dla siebie zrobić. Światło niebieskie zaburza percepcje dnia i nocy w naszym mózgu, co skutecznie utrudnia nam zaśnięcie.