W takiej sytuacji kurier staje się powiernikiem opłaty - warto o tym pamiętać zastanawiając się, jaką firmę kurierską wybrać do obsługi zamówienia.

Wysyłki za pobraniem nabrały znaczenia wraz z rozwojem e-commerce. Choć w ramach sprzedaży internetowej dominują po prostu płatności elektroniczne - zatwierdzane np. poprzez BLIK - kwoty za pobraniem ciągle funkcjonują jako forma dodatkowego zabezpieczenia się na wypadek nierzetelności ze strony sprzedawcy. Wynika to z ciągle rozwijanego zaufania do handlu przez internet. Choć w sieci istnieją dziesiątki sklepów o dużej rozpoznawalności i nie budzących kontrowersji, zakup towarów specyficznych - np. podkładów podłogowych - często kieruje użytkowników na platformy prowadzone przez mniej znane marki. Jeśli kwota zamówienia jest spora, a klient nie jest pewny czy zamówienie zostanie wysłane, zabezpiecza się zamawiając towar za pobraniem.

Należy jednak pamiętać, że ma to jeszcze inny aspekt - siłę przyzwyczajeń odbiorców. Szczególnie starsze pokolenie, które chętnie korzysta z możliwości zakupów przez internet, nie obsługuje konta elektronicznie. Nie ufa takim rozwiązaniom ceniąc sobie… banknoty w portfelu. W takiej sytuacji również wysyłka za pobraniem staje się dla nich naturalnym rozwiązaniem.

Jak działa przesyłka pobraniowa?

Opcja “za pobraniem” to jedna z najpopularniejszych dodatkowych opcji zapewnianych przez firmy kurierskie. Jej działanie jest bardzo proste. Po zaznaczeniu tej opcji, kurier ma obowiązek - przed wydaniem paczki - pobrać pieniądze o wartości deklarowanej przez nadawcę przesyłki. Bierze więc odpowiedzialność za to, że paczkę odda adresatowi wyłącznie wtedy, gdy ten zapłaci za to dostawcy. Kurierzy w kolejnym etapie przekazują zebrane w ten sposób pieniądze na konta firm, które zamówiły ich usługi. W efekcie rola dostawy się zwiększa - ma nie tylko zapewnić dostarczenie paczki do odbiorcy, ale również zainkasować opłatę oraz dopilnować, by ta w wewnętrznym trybie firmowym została przekazana do firmy zlecającej wysyłkę.

Istnieją w tym kontekście ograniczenia. Niektóre firmy zapewniają te usługi tylko dla osób fizycznych. Pojawiają się również czasookresy przekazania pieniędzy - np. zastrzeżenia, że dzieje się to dopiero po np. dwóch dniach. Firmy zwracają też uwagę na to, jaka będzie kwota pobrania za paczkę. Ograniczają w ten sposób ryzyko narażenia kurierów. Przesyłki pobraniowe, które byłyby równoznaczne z np. kilkunastoma tysiącami zł odbieranymi przez kuriera mogą budzić wątpliwości. Niemniej jednak - z punktu widzenia klienta - przesyłka za pobraniem to bardzo korzystna opcja w sytuacji, gdy użytkownik np. pierwszy raz robi zakupy w danym sklepie internetowym.

Zamówienie usługi za pobraniem

Opcję tę zapewniają dziś wszystkie firmy kurierskie. Zamówienie dostawy za pobraniem wiąże się z nieznacznym wzrostem opłaty za usługi - zwykle to ok. 10 proc. podstawowej wartości. Generując zlecenie dla kuriera np. przez internet i serwis KurJerzy.pl system samoczynnie prezentuje możliwość zaznaczenia takiej opcji wraz z wpisaniem kwoty, którą ma odebrać kurier. Zamówienie jest więc proste i intuicyjne, a pozwala rozwiązać największy problem wymiany towarowo-pieniężnej przez internet - kwestię zaufania obu stron.