To też doskonały czas, żeby spróbować własnych sił i otworzyć pierwszy dochodowy biznes na własnych zasadach. Nie wszyscy mają jednak wystarczająco funduszy, aby otworzyć własną działalność stacjonarną, stąd też coraz więcej osób stawia na foodtracki, wózki czy rowery gastronomiczne. Nie dość, że pozwalają na pracę na własnych warunkach, to dodatkowo wychodzą do potencjalnych klientów tam, gdzie stacjonarne biznesy nie docierają. Jeśli myślisz o tego typu biznesie, ten artykuł wyjaśni Ci, co musisz zrobić, żeby mieć własną lodziarnię mobilną.

Mobilna lodziarnia – czego potrzebujesz

Lodziarnia na kółkach – urządzenia

Pamiętajmy, że słońce, które przyciąga do nas klientów, to w pewnym sensie też nasz główny przeciwnik. Aby nasza mobilna lodziarnia odniosła sukces, lody muszą być odpowiednio schłodzone i podane w higieniczny sposób. Żeby tego dokonać, nasze stoisko musi być wyposażone w przyłącze elektryczne lub własne źródło zasilania (np. mały generator), musi posiadać chłodnie i konserwator do lodów, w których przechowamy lody oraz zapas produktów na cały dzień. Dwukomorowy zlew, blat roboczy ze stali nierdzewnej i wymienione wyżej urządzenia muszą także być ulokowane na platformie mobilnej, jaką jest rower gastronomiczny czy wózek.

Dokumenty potrzebne do otworzenia mobilnej lodziarni

Pamiętaj jednak, że Twoją mobilną lodziarnię wciąż obowiązują przepisy i musisz spełnić kilka wymagań, aby biznes był w pełni legalny i bezpieczny dla klientów. Zanim otworzysz stoisko z lodami, musisz posiadać:

  • orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych,

  • Dokumenty HACCP, Księgę dobrych praktyk GHP-GMP,

  • Książkę kontroli przedsiębiorcy,

  • umowę na wywóz śmieci i dokumenty dotyczące pozbywania się przeterminowanej i niezdatnej żywności.

Kwestie formalno-prawne, które musisz uregulować, zanim zaczniesz sprzedawać

Kolejnym krokiem na drodze uruchomienia inwestycji są kwestie prawne, które należy uregulować:

  • zarejestrowanie działalności,

  • zgłoszenie do ZUS-u,

  • zgłoszenie do Urzędu Skarbowego,

  • zakup kasy fiskalnej,

  • pozwolenie od właściciela terenu na prowadzenie sprzedaży na jego działce.

Lodziarnia na kółkach – dlaczego warto?

Dlaczego warto otworzyć lodziarnię mobilną i dlaczego ten rodzaj biznesu tak szybko zyskuje na popularności? To Ty decydujesz, gdzie stoisz (pamiętaj o porozumieniu się z właścicielem terenu) i ile czasu w ciągu dnia przeznaczasz na prowadzenie sprzedaży. Uważasz, że zmiana turnusów i brzydka pogoda to nie jest dobry czas na sprzedaż lodów? Masz czas, żeby odpocząć i pomyśleć o strategii albo lepszej lokalizacji. Koncert na plaży potrwa do późna, a wszystkie inne lodziarnie są już zamknięte? Twoja firma musi się tam znaleźć!

Kolejną sprawą jest rosnąca świadomość turystów na temat żywienia. Dużo chętniej sięgamy po naturalne lody rzemieślnicze z lokalnych lodziarni, niż z tzw. sieciówek ze względu na skład i jakość wykonania. Chętniej też wspieramy przedsiębiorców prowadzących mały, lokalny biznes niż kolejny duży biznes zagranicznej korporacji.

Mobilna lodziarnia – ile można zarobić?

Co składa się na koszty prowadzenia sprzedaży lodów na kołach? Można je podzielić na koszty stałe i koszty rozpoczęcia działalności. Pierwszym i najważniejszym wydatkiem na start jest zakup wózka/roweru wraz z całym wyposażeniem (kuwety na lody, środki chemiczne, dekoracje). Koszt wynosi od 25 do 30 tysięcy złotych. Do kosztów początkowych warto doliczyć również koszty założenia działalności i koszty pozwoleń. Koszty stałe to ZUS i podatki, jakie musimy odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Jeśli zdecydujesz się na publikację ogłoszenia i znalezienia kogoś do pracy, musisz doliczyć szkolenia i pensje dla pracowników. To także lody, wafelki/kubeczki (od 0,25 do 1 zł/szt.), dodatki i inne bieżące zakupy.

Przejdźmy do najważniejszego, czyli zarobków. Tu kluczową rolę odgrywa lokalizacja, liczba podobnych punktów sprzedających lody oraz Twoja oferta. Jeśli w okolicy jest mało ludzi, a dużo stoisk prezentujących podobną ofertę, to Twój zysk będzie niewielki. Jeśli natomiast masz stoisko w dobrym miejscu i na rynku nie ma wielu innych lodów, to przyjmuje się, że dziennie możesz sprzedać od 700 do nawet 1200 porcji lodów. Zakładając, że Twój zysk na porcji wynosi około 2-3 złote, sam widzisz, jak opłacalny może to być interes.

Jeśli uważasz, że mobilna lodziarnia to biznes dla Ciebie, koniecznie zajrzyj na stronę Foodbike, gdzie w zależności od potrzeb i preferencji możesz zaprojektować własny wózek lub rower z lodami. Możesz skorzystać z wygodnego konfiguratora, jak również skontaktować się z obsługą Foodbike bezpośrednio. Firma zapewnia kompleksową pomoc i wsparcie.