W szkole od wejścia panuje ciepła atmosfera. Każdy nauczyciel wie, czy dziecko, które obok niego przechodzi to Ania, Weronika, czy Ola. Jeśli ma jakieś problemy to nauczyciel je zna i pracuje, aby były jak najmniejsze. Do tego jest tutaj bardzo dobra baza, również dla tych dzieci, które mają większe problemy, niż przeciętny uczeń. Niedawno wyposażono pracownię do integracji sensorycznej. Są tutaj piłki, wyciągi, materace i inne przedmioty potrzebne do terapii.

- Celem terapii sensorycznej jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych. Proces ten ma dostarczyć aparatowi sensorycznemu odpowiednią ilość i jakość bodźców, aby na ich podstawie mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne – wyjaśnia Kaja Stępniewska, terapeutka.

Rocznie terapią indywidualną objętych jest kilkanaście dzieci. Od 2018 r. miasto Pabianice realizuje projekt pt. „Nowoczesna szkoła - lepszy rozwój dziecka - wsparcie efektywności nauczania”, który jest współfinansowany z funduszy europejskich. Po co?

- W ten sposób podnosimy jakość i efektywność oferty edukacyjnej w szkole poprzez udoskonalenie metod i narzędzi pracy i nauki, w szczególności w zakresie rozwoju indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnościami – dodaje Marzenna Majchrzak, dyrektor SP 8.

Dla uczniów są również zajęcia logopedyczne. Klasy integracyjne liczą po kilkunastu uczniów. Klasy, w których nie ma dzieci z niepełnosprawnościami również są mniejsze, niż w większości podstawówek. Jest w nich po 22-23 uczniów. Kadra nauczycielska jest specjalnie dobierana. Większość z nich poza nauczanym przedmiotem to również specjaliści – terapeuci, psychologowie i pedagodzy. Potrafią pracować zarówno z uczniem zdolnym, jak i z takim, który ma trudności w przyswajaniu wiedzy, czy z dzieckiem autystycznym.

Gabinety pedagoga, psychologa i pielęgniarki szkolnej również stoją otworem dla dzieci potrzebujących pomocy. Na uczniów czekają dwie sale świetlicowe.

- Dzięki temu mogą optymalnie wykorzystać czas na zabawę i zajęcia ciche lub oddzielić grupę uczniów starszych od młodszych - mówi Aleksandra Król, nauczyciel wspierający. - Momentami dzieci czują się jak w domu. Mogą przytulić misia, czy pojeździć samochodem. W przypadku szkoły integracyjnej posiadanie dwóch świetlic jest bardzo przydatne.

Aktywnie działająca biblioteka szkolna zachęca wciąż uzupełnianym księgozbiorem.

Na stołówce ulubione danie dzieci to kluski z cynamonem.

- Posiłki, dzięki programowi „Żółty talerz” i umiejętnościom pań kucharek, są bezkonkurencyjne. Dużo dzieci korzysta z obiadów i dbamy o to, aby było smacznie i domowo – dodaje Marzenna Majchrzak.

Niezwykłe zajęcia

W szkole jest osiem interaktywnych tablic, z których nauczyciele nie boją się korzystać. Urozmaicają one lekcje i powodują, że nauka staje się przyjemnością. Nawet na świetlicy maluchy się nie nudzą. Prowadzone są tutaj zajęcia, w których używane są zabawki.

Pracownie przedmiotowe są wyposażone m.in. w sprzęt multimedialny i pomoce dydaktyczne. Dwie pracownie komputerowe mają stały dostęp do Internetu.

Nauczyciele stawiają na sport i rozwój ruchowy. Uczniowie chętnie się angażują. Dziewczynki trenują gimnastykę artystyczną albo są w zespole cheerleaders. Szkoła jest organizatorem corocznego przeglądu, który cieszy się ogromną popularnością. Uczennice, które potrafią robić salta, mostki i inne figury, są wizytówką Pabianic. Możemy je podziwiać na miejskich imprezach. Używają skakanek, obręczy, piłek i wstążek. Dodatkowo są również zajęcia z baletu. Po lekcjach uczniowie grają w siatkówkę, piłkę nożną i badmintona. Chętni jeżdżą na pływalnię.

Oferta zajęć jest dużo szersza. Nauczyciele prowadzą poza lekcjami zajęcia muzyczno-wokalne, zajęcia matematyczne i przyrodnicze.

SP8 współpracuje również ze szkołami wyższymi. Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, w ramach realizacji projektu „Trzecia Misja SAN” organizuje dla 60 uczniów klas czwartych, piątych i szóstych, zajęcia rozwijające z zakresu plastyki, ekologii i matematyki.

- Wszyscy uczniowie będą na terenie SAN mieć zajęcia z robotyki prowadzone przez pracowników uczelni, a we wrześniu wezmą udział w pięciodniowym wyjeździe podsumowującym realizację projektu – opowiada dyrektorka szkoły.

Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie, poprzez realizację projektu „Zrozumieć trudne sprawy”, w ciągu najbliższych miesięcy zorganizuje dla 30 uczniów klas młodszych zajęcia z zakresu organizowania wolnego czasu, gospodarowania pieniędzmi, ekologii i nawiązywania właściwych relacji rówieśniczych.

Szkoła Podstawowa nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jadwigi Wajsówny, to jedna z najstarszych placówek oświatowych w Pabianicach.

Możesz obejrzeć SP8

Do 28 lutego można zapisać dziecko do pierwszej klasy. Szkoła otwiera swoje drzwi, aby pokazać jak wygląda budynek i jaka panuje tutaj atmosfera. 19 lutego (środa) w godzinach 16.30-18.00 dzieci urodzone w 2013 roku, wraz ze swoimi rodzicami, będą mogły atrakcyjnie spędzić czas korzystając z licznych atrakcji przygotowanych dla nich w pracowniach szkolnych.