Autobus elektryczny jeździ tymczasowo w taborze pabianickiego MZK od 1 maja. Ma standardową długość 12 m, jak inne autobusy eksploatowane dotychczas w pabianickiej komunikacji miejskiej.

Solaris Urbino 12 został wyprodukowany w 2023 roku. Pomieści do 46 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.

Silnik elektryczny Solarisa zasilany jest energią pochodzącą z baterii o łącznej pojemności 528 kWh.

Komfort pasażerom zapewnia przyjemne LED-owe oświetlenie, klimatyzacja i cicha praca układu napędowego. Pojazd wyposażono w system akustyczny imitujący dźwięk silnika spalinowego przy niskich prędkościach informujący o nadjeżdżającym pojeździe, jak również w system ostrzegający kierowcę, gdy w tzw. “martwych polach” widzenia pojawi się rowerzysta, pieszy lub motocyklista.

Uwaga. Kursy autobusu elektrycznego nie będą wyświetlane na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej. Harmonogram testów można znaleźć TUTAJ.

Autobus nie ma biletomatu. 

To kolejny test "elektryka" w MZK Pabianice. W lutym na próbę był u nas Solaris Urbino 9 LE electric

Pasażerowie, którzy chcieliby podzielić się swoimi opiniami na temat testowanego pojazdu, mogą je nadsyłać e-mailem na adres komunikacja@um.pabianice.pl.

Zebranie doświadczeń oraz opinii umożliwi przygotowanie się do zakupu nowego taboru w przyszłości. MZK wspólnie z Urzędem Miejskim prowadzą rozmowy ze wszystkimi producentami autobusów zeroemisyjnych. Miasto ubiega się o dofinansowanie zakupu takich pojazdów ze środków Unii Europejskiej. Urząd Miejski przystąpił również do opracowania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Konieczność zakupienia autobusów zeroemisyjnych wynika z przepisów ustawy o elektromobilności. Pojazdy o napędach konwencjonalnych nie będą również objęte dofinansowaniem do zakupu.