To już pewne – prace na drodze wojewódzkiej nr 485, czyli ulicy Kilińskiego zostały zakończone. Inwestycja kosztowała prawie 24,5 miliona złotych.

- Niebawem rozpoczną się odbiory inwestycji. Do czasu uruchomienia ruchu przez nowy obiekt mostowy nadal obowiązują objazdy – informuje Marcin Nowicki, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi.

Najbardziej zauważalnymi korzyściami projektu dla Pabianic są przebudowane skrzyżowania. Powstały dwa nowe ronda: zwykłe na skrzyżowaniu z ulicą Moniuszki oraz turbinowe – na skrzyżowaniu z ulicą Świetlickiego. Skrzyżowanie z ulicą „Grota” Roweckiego, zyskało również nową sygnalizację.

- Droga zyskała również odwodnienie. Do tego na trasie wybudowano nowe obiekty inżynierskie – przepust na rzece Pabianice – wymienia rzecznik.

Na Kilińskiego powstała „wysepka”, dzieląca dwa pasy ruchu (podobna do tej na ul. Jutrzkowickiej). Tajemnica jej zastosowania tkwi w tzw. uspokojeniu ruchu. Wyniesiony nad poziom jezdni środkowy pas służy do bezpiecznego skręcania na posesje (lewoskręt). Taki pas może służyć także do omijania samochodów, które uległy na drodze awarii.

Projekt przebudowy zakładał też wybudowanie chodników, ciągów pieszo-rowerowych i osobnej ścieżki rowerowej. Ta ku niezadowoleniu rowerzystów wybudowana jest z kostki.

Nie da się ukryć, że doszło również do zwężenia jezdni. Widać to szczególnie przy miejscach do parkowania naprzeciwko cmentarza. Tak jak przed remontem, parkowanie odbywać się będzie tu pod skosem. Dla przejeżdżających tędy samochodów o większych gabarytach może być zatem utrudnieniem.

Remont Kilińskiego w liczbach:

Rozbudowano prawie 2,3 km jezdni

Położono ponad 26,5 tys. m kw. masy bitumicznej

Powstały chodniki o długości 3,5 km, ciąg pieszo-rowerowy – 1,5 km, osobna ścieżka rowerowa – 0,8 km.

Przebudowano łącznie 7 skrzyżowań

Powstało łącznie 26 przejść dla pieszych, doposażonych w azyle

Zbudowano 10 zatok autobusowych

Zamontowano 141 słupów oświetleniowych