W kwietniu drogowcy „zajęli” zachodnią część drogi S14. Od tamtego czasu możemy obserwować postępujące prace budowlane. A są one już na bardzo zaawansowanym etapie. Niedawno powstał szkielet kluczowego wiaduktu, widać również zarys dróg, na których niebawem pojawi się asfalt.

Z planu przebudowy wynika, że kierowcy jadący od strony Portu Łódź, będą musieli przejechać najpierw pierwszy wiadukt (kolejowy), a następnie kolejny (nowo wybudowany), by finalnie zakręcić i dołączyć do trasy głównej, która będzie przebiegała pod wiaduktem.

Teraz ruch na trasie odbywa się na wschodnim pasie. Na odcinku tym wprowadzone zostało ograniczenia prędkości do 50km. Nie możemy również wyprzedzać, ponieważ ruch odbywa się na jednym pasie w obu kierunkach.

Sytuacja ta potrwa przez ponad rok. Jak podaje GDDKiA prace wyprzedzają przyjęty harmonogram. Jeszcze niedawno mówiono o blisko 4-miesięcznym wyprzedzeniu. Zakończenie prac pierwszego odcinka (Lublinek – Teofilów) zachodniej obwodnicy Łodzi planowane jest na grudzień 2021 r. Teraz drogowców czeka przerwa zimowa. Jednak, jeśli warunki na to pozwolą – nie zejdą z placu budowy, tylko podobnie jak rok temu, będą kontynuowali prace.

Budowa S14 zamyka tzw. pierścień dróg wokół Łodzi. Połączy on drogę ekspresową S8 z autostradą A2. Na pierwszym odcinku drogi planowane są węzły: Lublinek, Retkinia, Konstantynów Łódzkich oraz Teofilów (który pierwotnie został usunięty z planów, jednak udało się znaleźć pieniądze na jego sfinalizowanie). Droga da możliwość Pabianiczanom, szybszego podróżowania do dalszych dzielnic Łodzi – nie będzie trzeba przebijać się przez miasto od południa.

W późniejszym terminie ma zostać oddany drugi odcinek trasy (Teofilów – Emilia), na budowę którego podpisano umowę w zeszłym roku.

Co powstaje?

S14 będzie drogą dwujezdniową ekspresową z nawierzchnią bitumiczną. Obie jezdnie będą posiadały dwa pasy o szerokości 3.5 metra oraz dodatkowy pas awaryjny. Projektowana jest w taki sposób by w przyszłości można było dobudować dodatkowy trzeci pas ruchu.

W ramach projektu przebudowane zostaną wszystkie drogi kolidujące z nową drogą ekspresową. Wzdłuż trasy wybudowane zostaną drogi awaryjne, oświetlone maja być wiadukty, mosty czy przepusty. Droga ma również nie wpływać na środowisko. Powstaną przejścia dla zwierząt, ekrany dźwiękochłonne, przygotowane zostaną również urządzenia oczyszczające wodę opadową.