Na torfy i namuły rzeczne poprzecinane ciekami wodnymi natrafiono podczas prac archeologicznych.

- Wykonawca zlecił opracowanie dodatkowych odwiertów geologicznych, na podstawie których określił głębokości i obszar występowania gruntów nienośnych, a następnie na tej podstawie opracował sposób wzmocnienia gruntów w postaci „materaca” z kruszywa z wkładem z geosiatek – poinformowała Małgorzata Wilczek z firmy Progreg Infracity.

Do wykonania „materaca” wykorzystano specjalistyczne siatki, których kształt i budowa zapewniły osiągnięcie wymaganych parametrów nośności podłoża. Po fazie projektowej, uzyskaniu wszystkich zgód oraz pozwoleń i zatwierdzeń do Pabianic dostarczono materiał. Pochodzi aż z Wielkiej Brytanii.

Zakres prac związanych ze wzmocnieniem podłoża obejmuje: wybranie gruntu nienośnego do dolnego poziomu materaca na głębokości około 2 m. Następnie ułożenia kolejno warstw ze stabilizacji, przekruszu betonowego, a potem dwóch warstw z kruszywa przełożonych geosiatką.

Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu udało się uniknąć problemów z ryzykiem niekontrolowanego osiadania i odkształcania nowo wybudowanej nawierzchni drogowo-tramwajowej.

Prace związane ze wzmacnianiem gruntu przy ul. Gdańskiej zostały zakończone. Prace na drugim zakresie - od ul. Okulickiego do przepustu- są sukcesywnie realizowane, w zależności od warunków pogodowych.