Właśnie Pabianice sporo straciły. To kara, którą musi zapłacić Urząd Miejski za źle przygotowane projekty unijne. Jak to się stało?
5 mln zł dostaliśmy trzy lata temu na zakup nowych autobusów i budowę zatok z wiatami przystankowymi. Dziś musimy oddać 577.142 zł plus odsetki: 206.538 zł. Co poszło nie tak? Prawie wszystko. Na szczęście kontrolerzy potraktowali nas ulgowo.
Było ryzyko, że będziemy musieli oddać całą kwotę, czyli 5 mln zł. Potem była mowa o kwocie półtora miliona. Dziś jest połowa.
To jedyny pozytywny akcent w tej historii. Z protokołów wynika, że przygotowując ten projekt urzędnicy nie potraktowali go poważnie.
Ile kupowaliśmy autobusów?
W protokołach czytamy, że miały być trzy. Tak było 28 maja. Ale nie wiadomo, dlaczego w projekcie ktoś pięć dni później wpisał pięć i tak się stało. Za 3,75 miliona kupiliśmy pięć solarisów. Wartość całego projektu na początku szacowana była na 3,8 mln zł, skończyło się na 5.972.000 zł. Z kasy miejskiej na wkład własny musieliśmy dorzucić milion złotych.
Najbardziej wirtualna była liczba zatok i ustawionych w nich wiat.
Jednego dnia zespół ustalał, że będzie 46 wiat, a trzy dni później było ich 53. Pada też liczba 77. W efekcie mamy 62 (w tym 4 rowerowe). Żeby mogły stanąć nowe wiaty w nowych zatokach, wycięto 100 pięknych, starych drzew. Zgodę na to wydała urzędniczka ze Starostwa Powiatowego. W ramach zadośćuczynienia nie zapłacili ani złotówki. Posadzili tylko młode drzewka między innymi obok boisk Włókniarza.
Cena budowy zatok też była wzięta z kosmosu. Najpierw każda miała kosztować 20.000 zł wraz z wiatą. W rzeczywistości koszt budowy niektórych zatok sięgał nawet 40.000 zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze wiaty, które kosztowały nas od 3.000 do 5.000 zł. W sumie na zatoki poszło 700.000 zł. To było mało. Żeby projekt został zakończony, wiele z nich przeprojektowano, a z kasy miasta na układanie kostki brukowej trzeba było jeszcze dorzucić 69.000 zł.
Cudów było więcej...
Cały artykuł z nazwiskami osób, które pracowały przy tym projekcie przeczytasz tutaj: www.zyciepabianic.pl/prenumerata/wydanie/837.html
Komentarze do artykułu: Kasa wyrzucona w błoto
Nasi internauci napisali 8 komentarzy
komentarz dodano: 2013-08-19 21:04:17
komentarz dodano: 2013-08-19 10:43:35
- udział miasta: 900.000 zł wkładu własnego + 577.000 zł kary + 206.000 zł odsetek = 1.683.000 zł to kasa wydana.
Jesteś trochę niepoważnym człowiekiem sądząć że reszta pochodzi z kosmosu albo z powietrza.
Myślisz że te 5.972.000 zł PLN to od kogo ma Unia Europieska.
Od małych Polskich przedsiębiorców i rolników. Którzy przez różne zakaży, homologacje, atesty itp. wpłacają gróbe pieniądze do Brukseli a czego nie przeje brukselska biurokracja czyli te 6 milionów kapnie głupim włądzą Pabianic.
komentarz dodano: 2013-08-18 20:51:46
komentarz dodano: 2013-08-18 18:17:02
komentarz dodano: 2013-08-18 15:30:30
komentarz dodano: 2013-08-18 12:55:48
komentarz dodano: 2013-08-18 11:09:20
- do dzisiaj straszyłyby stare zardzewiałe metalowe ohydne rozpadające się wiaty przystankowe
- na wielu przystankach wciąż byłby sam słupek bez wiaty
- zatrzymujące się autobusy nadal blokowałyby ruch, np. na Grota-Roweckiego i Orlej (zwłaszcza przy newralgicznym skrzyżowaniu Orla/Roweckiego/Kilińskiego) - zatoki upłynniły ruch
- wciąż jeszcze jeździłyby stare wysokopodłogowe jelcze
Może warto napisać jakie zastrzeżenia mieli kontrolujący, bo nie dotyczyły one:
- liczby autobusów, wiat i zatok
- wyciętych drzew (wcale nie było ich 100)
- cen
I jeszcze podsumowanie finansowe:
- wartość projektu: 5.972.000 zł
- udział miasta: 900.000 zł wkładu własnego + 577.000 zł kary + 206.000 zł odsetek = 1.683.000 zł
- a zatem w sumie na projekt pójdzie 28% kasy z budżetu miasta i 72% funduszy zewnętrznych (tj. wciąż prawie 4 mln 300 tys. zł pieniędzy unijnych!).
Ewentualne zaniedbania i błędy przy projekcie nie zmieniają faktu, że był on potrzebny, bo poprawił estetykę miasta i jakość komunikacji miejskiej. Przy wciąż niewielkim udziale finansowym miasta... Dlatego nie rozumiem sugestii niektórych, że projekt był niepotrzebny. :|
komentarz dodano: 2013-08-18 10:57:49