Tylko cztery komisje mają pracować w Radzie Miejskiej. Dlaczego tak mało? To ma zmusić radnych do pracy.

Do tej pory w ratuszu działało 7 komisji. Najbardziej pracowite są tylko dwie: "gospodarki" i "budżetowa". Zapisani do nich radni spotykają się co tydzień i obradują po kilka godzin. Pozostałe komisje spotykają się dużo rzadziej.

Gigantyczną robotę w Komisji Gospodarki przez 4 lata poprzedniej kadencji Rady Miejskiej wykonał Andrzej Sauter. Teraz komisję po nim prowadzi Krzysztof Rąkowski. Spotkania są co tydzień i trwają nawet po 6-7 godzin.

Rok temu prace Komisji Budżetu rozkręcił (wtedy radny) Grzegorz Mackiewicz. To jemu zawdzięczamy, że prezydent i jego służby po raz pierwszy od lat  musiały się tłumaczyć z każdej złotówki wydanej i tej, którą planowały wydać. Ten stan udało się utrzymać do dziś. Gdy Mackiewicz został wiceprezydentem (lipiec 2011), godnie zaczął go zastępować Marcin Mieszkalski. To jego zasługą jest ujawnienie w ostatnim czasie umorzeń podatków dokonanych przez prezydenta Dychto. Dobrał się też do długu PTC i na 4 kolejnych komisjach przy pomocy Krzysztofa Górnego, Dariusza Wypycha, Piotra Roszaka i Renaty Uznańskiej próbował ten problem rozwikłać. Czy to się uda? Komisja Budżetu i Finansów zbiera się co tydzień. Jej obrady trwają około 4 godzin.

Wielu radnych obiecało wyborcom złote góry, ale teraz nie chcą spędzać długich godzin w ratuszu, więc w komisji Mieszkalskiego pracowało tylko 5 radnych. Gdy ktoś zachorował lub miał dyżur radnego, nie było kworum i komisja nie mogła pracować. Coraz mniej radnych pojawiało się też na Komisji Gospodarki Komunalnej. Dlatego pracowici radni zbuntowali się i przeprowadzili małą rewolucję. Niektórzy radni będą musieli wziąć się do roboty, żeby zarobić na swoją dietę.

Teraz radni będą pracować w czterech komisjach. Są to: Komisja Rewizyjna, Komisja Budżetu i Finansów, Komisja Gospodarki Komunalnej i Inwentaryzacji, Komisja Infrastruktury Społecznej i Gospodarczej. Dzięki temu cztery nowe komisje wchłonęły trzy inne.

Radni głosowali: "za" było 13, trzech wstrzymało się od głosu.

- Do takiej decyzji skłonił mnie element nierównej pracy komisji. Niektóre komisje były pewną formą ucieczki przed pracą w Radzie Miejskiej. Trzeba zwiększyć udział radnych w pracach komisji. Zlikwidowanie 3 komisji spowoduje, że w tych powstałych komisjach będzie pracowało więcej radnych. To tylko uporządkowanie, taka mała reforma pracy radnych. Wszyscy bierzemy diety i one są różne - tłumaczył Andrzej Sauter. - Moją intencją jest, żeby zwykły szeregowy radny miał większe uposażenie, ale brał udział w tych poszerzonych komisjach.

 

W tym roku tak pracowały komisje w Urzędzie Miejskim (dane na 24 października):

Komisja Rewizyjna 8 posiedzeń – 13,5 godzin pracy,

Komisja Statutowo-Regulaminowa 13 posiedzeń – 14,5 godzin pracy,

Komisja Polityki Społecznej 16 posiedzeń - 25 godzin,

Komisja Gospodarki Komunalnej 40 komisji – 172 godziny,

Komisja Edukacji 13 posiedzeń – 24 godziny,

Komisja Budżetu i Finansów 38 posiedzeń - 123 godziny,

Komisja Inwentaryzacyjna 2 posiedzenia – około 1,5 godziny.

Radni głosowali też za nowym zakresem prac komisji. 17 było "za".

 

Powstał również nowy Statut Miasta Pabianic i nowy Regulamin Rady Miejskiej. 

Klub radnych SLD zgłosił wniosek, żeby wszystkie głosowania były imienne. Przewodniczący Sauter zaproponował, że tylko najważniejsze głosowania będą imienne. Radni na to przystali. Głosowali jednogłośnie, 20 było "za".

 

Kto pracował w komisjach (dane ze strony UM)

Komisja Budżetu i Finansów:

  1. Marcin Mieszkalski - przewodniczący
  2. Renata Uznańska-Bartoszek
  3. Krzysztof Górny
  4. Rafał Latuszkiewicz
  5. Piotr Roszak
  6. Dariusz Wypych

Komisja Gospodarki Komunalnej:

  1. Krzysztof Rąkowski - przewodniczący
  2. Rafał Boczkiewicz
  3. Marian Koczur
  4. Monika Cieśla
  5. Robert Dudkiewicz
  6. Krzysztof Górny
  7. Zbigniew Grabarz
  8. Radosław Januszkiewicz
  9. Andrzej Sauter

Komisja Edukacji i Spraw Obywatelskich

  1. Aleksandra Jarmakowska-Jasiczek - przewodnicząca
  2. Rafał Latuszkiewicz 
  3. Piotr Chrabelski
  4. Marek Dobros
  5. Renata Uznańska-Bartoszek
  6. Grażyna Wójcik 
  7. Dariusz Wypych

Komisja Polityki Społecznej i Promocji Miasta

  1. Piotr Chrabelski - przewodniczący
  2. Robert Dudkiewicz
  3. Marek Dobros
  4. Radosław Januszkiewicz
  5. Jarosław Lesman
  6. Bogusław Oswald
  7. Aleksandra Stasiak
  8. Grażyna Wójcik
  9. Małgorzata Grabarz

Komisja Statutowo-Regulaminowa:

  1. Monika Cieśla – przewodnicząca
  2. Grażyna Wójcik
  3. Zbigniew Grabarz
  4. Małgorzata Grabarz
  5. Jacek Wróblewski

Komisja Inwentaryzacyjna:

  1. Piotr Roszak - przewodniczący
  2. Jarosław Lesman
  3. Rafał Boczkiewicz
  4. Bogusław Oswald
  5. Andrzej Sauter
  6. Krzysztof Rąkowski

 

 

Komisja Rewizyjna

  1. Jacek Wróblewski - Przewodniczący
  2. Aleksandra Stasiak
  3. Zbigniew Grabarz
  4. Aleksandra Jarmakowska-Jasiczek
  5. Marian Koczur
  6. Rafał Latuszkiewicz
  7. Piotr Roszak
  8. Renata Uznańska-Bartoszek