Pabianiczanka zrobiła to na prośbę Dominika Połońskiego, wybitnego wiolonczelisty, który po ciężkiej chorobie (guz mózgu) stracił władzę w lewej ręce.
– Planowaliśmy wspólny koncert zanim zachorował. Potem pomysł zarzuciłam – opowiada Olga Hans. – Gdy wrócił po chorobie, wrócił temat. Ale sądziłam, że żartuje.
Koncert tylko na prawą rękę? Najpierw uznała to za niewykonalne. Potem usiadła do pisania. Trwało to długo, bo około 2 lat. Teraz jest pierwszą, która tego dokonała.
Znane są koncerty fortepianowe na lewą rękę pisane przez Ravela czy Prokofiewa dla austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w I wojnie światowej stracił prawą dłoń. Wykonywał je później inny wybitny pianista Leon Fleischer, którego pokonał paraliż. Reinhard Goebel, podziwiany dziś na całym świecie skrzypek, szef Musica Antiqua Köln, ze względu na chorobę trzymał smyczek w lewej ręce.
– Grać na wiolonczeli prawą ręką, która z zasady tylko trzyma smyczek, wydawało się niemożliwe – opowiada kompozytorka.
Jak jedną ręką wydobyć melodię? Okazało się jednak, że jedną ręką i to prawą można zagrać całkiem niemało.
– Trzeba było dostosować muzykę do możliwości wykonawczych – mówi Olga. – Mocniej zaangażować orkiestrę.
Kompozytorka i wiolonczelista opracowali nowe techniki gry. Muzyk przełożył gryf na prawe ramię, a dźwięk zaczął wydobywać zarówno smyczkiem, jak i uderzeniami palców o struny oraz pudło instrumentu. Z lutnikami udoskonalili podstawek – drewnianą płytkę podtrzymującą struny – tak, by można było odpowiednio przestroić wiolonczelę. Mocno nabili włosiem smyczek, by wytrzymał ogromne napięcia.
31-letni Dominik Połoński dzięki tej kompozycji po 4 latach nieobecności wrócił na sale koncertowe.
Pierwszy koncert dał 18 stycznia w Warszawie. Zagrał z Polską Orkiestrą Radiową i swoim przyjacielem, dyrygentem Łukaszem Borowiczem.
– Włosie ze smyczka niemal zniknęło – opowiada Olga.– Nie wytrzymało napięcia. Musiał użyć drugiego smyczka.
15 maja zagrał w Filharmonii Łódzkiej. Tym razem wystarczył jeden smyczek.

 

Olga Hans jest córką znanego plastyka Norberta Hansa. Absolwentka pabianickiej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w klasie skrzypiec. W Akademii Muzycznej w Łodzi studiowała teorię muzyki (dyplom z wyróżnieniem w 1995 r.) oraz kompozycję (dyplom z wyróżnieniem w 1997 r.) Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. W 2001 r. uzyskała kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej w zakresie kompozycji. Pracuje w Akademii Muzycznej w Łodzi na stanowisku adiunkta w Katedrze Kompozycji. Współuczestniczy w organizacji sesji Musica Moderna - cyklu koncertów i wykładów poświęconych nowej muzyce, odbywających się w łódzkiej uczelni. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.