Urząd Miejski ogłosił przetarg na dostawę 18 nowych autobusów niskoemisyjnych. Zakup pojazdów w 85% będzie finansowany ze środków unijnych. Oferenci mają czas na składanie ofert do 4 grudnia. Rozstrzygnięcie przetargu prawdopodobnie nastąpi w grudniu, a podpisanie umowy z wybranym wykonawcą – w styczniu.

Nowe autobusy hybrydowe to najważniejsza część projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, na który miasto pozyskało ponad 48 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. To zarazem spełnienie przedwyborczej obietnicy prezydenta Grzegorza Mackiewicza. Nowe autobusy zastąpią przede wszystkim najstarsze MAN-y, które w przyszłym roku będą mieć już 22 lata.

Autobusy będą dostarczone w dwóch turach. Pierwszych 10 pojazdów zostanie dostarczonych pod koniec 2018 roku (2 sztuki do 9 miesięcy od podpisania umowy i kolejnych 8 sztuk sukcesywnie przez kolejny miesiąc), natomiast następne 8 pojazdów wykonawca będzie musiał przekazać nie później niż do końca maja 2019 roku.

Na zakup samych pojazdów w projekcie zapisane jest 27 mln zł. Za to chcemy sprowadzić 18 niskopodłogowych hybryd. Pojazdy będą standardowej długości (około 12 metrów), pomieszczą co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Będzie wygospodarowane 1 miejsce na wózek dziecięcy i 1 miejsce na wózek inwalidzki. Miejsca dla pasażerów z dzieckiem będą tapicerowane tkaniną dedykowaną dla dzieci – zostanie zatem stworzony mini-kącik dla najmłodszych pasażerów. Nowe autobusy będą wyposażone w całopojazdową klimatyzację. Kolejnym nowym udogodnieniem będą biletomaty, przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. W przyszłym roku miasto ogłosi osobny przetarg na wyposażenie w automaty biletowe pozostałych pojazdów oraz na ustawienie 5 stacjonarnych urządzeń na najważniejszych przystankach.

Pojazdy będą posiadać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Oprócz standardowych rozwiązań, takich jak przyklęk prawej strony pojazdu i rampa najazdowa umożliwiająca wjazd do autobusów wózków, znajdzie się także kilka innych rozwiązań. Przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (np. STOP i Drzwi) będą dodatkowo opisane alfabetem Braille’a. Nowością będą wyświetlacze zewnętrzne koloru białego a nie – jak dotychczas – bursztynowego.

- Jak wynika bowiem z opinii osób niedowidzących i słabo widzących, większy kontrast między białą czcionką i czarnym tłem powoduje lepszą widoczność, także przy dużym nasłonecznieniu – wyjaśnia Aneta Klimek, rzecznik Urzędu Miejskiego.

Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego będą wykonane w technologii LED. Wewnątrz pojazdów znajdą się dwa monitory pokazujące przebieg trasy (górny podsufitowy oraz boczny – tzw. „koraliki”). Funkcjonować będzie zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd USB oraz bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą wi-fi. Pojazdy będą monitorowane aż 8 kamerami – 4 wewnętrznymi i 4 zewnętrznymi (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu). Bezpieczeństwo pasażerów poprawi przycisk alarmowy, który będzie miał do dyspozycji kierowca. Dyspozytor będzie miał możliwość podglądu „na żywo” z monitoringu w autobusie. W dwóch pojazdach dodatkowo zostanie zainstalowany system automatycznego zliczania pasażerów.

Obecnie w MZK jest 29 autobusów: 16 solarisów (2 używane kupione w tym roku), 12 manów i jeden krótki jelcz. Nowe hybrydy mają posłużyć nam kilkanaście lat.

Bardziej nowoczesne będą też przystanki. Na Waltera-Jankego za 500.000 zł zostanie zbudowany dworzec przesiadkowy. W 50-metrowym budynku znajdzie się kasa biletowa, poczekalnia dla pasażerów, toalety i zaplecze socjalne dla kierowców. Nowa krańcówka powstanie także na Podmiejskiej. W kilku miejscach powstaną nowe zatoki przystankowe (m.in. na Lutomierskiej i Rzgowskiej), a te, które są w złym stanie, będą przebudowane. Na 23 przystankach staną elektroniczne tablice, które poinformują o czasie do przyjazdu autobusu. Pojawi się też monitoring przystankowy. Podgląd do niego będzie miała Straż Miejska.

Na przystankach pojawią się także stacjonarne biletomaty na monety. Na chodniku będą płytki z wypustkami dla niewidomych.

Remont czeka też zajezdnię przy Lutomierskiej. Powstanie tam budynek techniczny, wulkanizatornia, magazyn techniczny, kotłownia i zaplecze techniczne dla działu technicznego. W pomieszczeniu administracyjnym urządzona zostanie nowa dyspozytornia. Będzie tam podgląd na monitoring przystankowy i mapę z widokiem na trasę autobusów z odchyleniami od rozkładu.

Z tej puli mamy także za 16 mln wybudować 14,6 km ścieżek rowerowych. Połączą one duże osiedla i centrum miasta. Na krańcówkach przy Waltera-Jankego, Podmiejskiej i w Karolewie staną wiaty rowerowe.