Konkurs dotyczył legionistów miasta Pabianic i pierwszej wojny światowej na terenie naszego miasta. Składał się z czterech części.

- Staramy się w ten sposób zainteresować młodzież historią, tą najbliższą. Ważne jest, żeby wiedzieć cokolwiek na temat patrona niezależnie od tego, czy jest to patron szkoły, do której chodzimy, ulicy, na której mieszkamy, czy hali sportowej, w której trenujemy – mówi Katarzyna Giedrojć, organizatorka konkursu.

Konkurs ma nie tylko wymiar historyczny, ale również dziennikarski. Uczniowie piszą prace w formie artykułu. Zdarzało się, że były one publikowane na łamach naszej gazety.

1. miejsce zajęła Sara Małkus, 2. przypadło Klaudii Pasternak, a trzecie razem zajęli: Jakub Rosiński i Konrad Stuszek. Wyróżnienie dostała Angelika Fątner. Prace sprawdzała Grażyna Grabowska, redaktor naczelna naszego tygodnika.

- Starałam się uwzględnić wszystkie najważniejsze wydarzenia, a przede wszystkim wspomnieć zachowane nazwiska. Niewiele jest materiałów w tym temacie – mówi Sara Małkus.

Test Wiedzy o Patronie Szkoły rozwiązało ponad 20 uczniów. 1. miejsce zajął Konrad Stuszek, 2. Dagmara Orkowska, a 3. Karolina Zasada. Konkurs fotograficzny wygrał Jakub Kołodziejczyk. Najpiękniejsze wiersze patriotyczne napisali: 1. Bartosz Łopatecki, 2. Olaf Myśliński, 3. Patrycja Ślipek.

Patronat nad konkursem objął tygodnik Życie Pabianic i Muzeum Miasta Pabianic.

Nagrody wręczono podczas akademii. Zespół Szkół nr 3 włączył się w ogólnopolską akcję „Rekord dla Niepodległej”. 9 listopada o godz. 11.11 uczniowie wielu szkół i przedszkoli śpiewali cztery zwrotki hymnu państwowego. W ZS 3 ubrali się w białe i czerwone stroje.

- Dzięki tej akcji i dzięki temu, że przyszło nam świętować tak okrągłą rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, miałem okazję nauczyć się całego hymnu. Myślę, że będę go pamiętał w dorosłym życiu – dodaje Jakub Rosiński.

Młodzież opowiedziała historię oczyma dziadka i babci, którzy żyli w tych trudnych czasach.

- Przekazaliśmy naszym wnukom ważne wartości i pokazaliśmy historię naszego kraju, śpiewając patriotyczne pieśni, prezentując losy narodu. Na koniec nasz wnuk, który wcześniej nie doceniał tego, że żyje w niepodległym kraju, zrozumiał, jak wielka jest to wartość – opowiada Wiktoria Goss.