PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie przystanku osobowego Pabianice Północ przy ul. Lutomierskiej.

Po zachodniej stronie przejazdu kolejowego przy ul. Lutomierskiej planowane jest wybudowanie dwóch peronów kolejowych o długości 150 metrów – jednego w kierunku Łodzi, drugiego w stronę Sieradza. Zostaną na nich ustawione ławki, wiaty, gabloty, system oznakowania i inne elementy małej architektury. Zaplanowano dojścia piesze do ulic Karniszewickiej, Lutomierskiej, Partyzanckiej i Szynkielewskiej. Wykonawca wybuduje mały parking przy ulicy Karniszewickiej. Przewidziano również stojaki rowerowe.

- Oferenci na składanie ofert mają czas do 17 kwietnia. Termin wykonania zamówienia to 33 miesiące od podpisania umowy - informuje Aneta Klimek, rzeczniczka prezydenta. - O ile nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, to do pociągów na nowym przystanku powinniśmy móc wsiąść w 2022 roku.

O wybudowanie przystanku kolejowego przy Lutomierskiej zabiegały władze Pabianic.

ZOBACZ TEŻ: Co dalej z przejazdem na Lutomierskiej?

Co nam to da?

- Jeszcze bardziej wzrośnie wartość terenów inwestycyjnych przy ul. Lutomierskiej – tłumaczy Aneta Klimek. - Już w 2020 roku za zajezdnią MZK ma powstać ponad 100 tys. metrów kwadratowych powierzchni magazynowej Panattoni Europe Sp. z o.o.

Dzięki nowemu przystankowi tereny przy ul. Lutomierskiej będą nie tylko bardzo dobrze skomunikowane drogowo (sąsiedztwo S-14), ale także kolejowo, co zapewni dogodny dojazd pracowników z Łodzi i od strony Sieradza. Poprawi się dostępność kolei w mieście. W zasięgu 1 km od nowego przystanku mieszka sporo pabianiczan. Dla przykładu, odległość do „jamnika” przy Zamkowej wyniesie 700 m. Rozpoczęła się już modernizacja linii kolejowej nr 14, czas dojazdu z Pabianic do Łodzi Kaliskiej wyniesie 10 minut (po zakończeniu prac prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie bowiem do 120 km/h). Po drodze do Łodzi Kaliskiej pociągi zatrzymają się jeszcze na nowym przystanku Łódź Retkinia.

Rola kolei w przejazdach lokalnych znacząco wzrośnie po oddaniu do użytku tunelu średnicowego w Łodzi, którego budowa ma się zacząć już w czerwcu. Pabianice zyskają „kolejowe metro”, którym w 20 minut dojedziemy bezpośrednio do centrum Łodzi. Pociągi na trasie Pabianice – Łódź Widzew mają kursować nawet co 8 minut. Nie będą kończyć biegu na Łodzi Kaliskiej, ale pojadą dalej tunelem średnicowym. Zatrzymają się po drodze na podziemnych przystankach Łódź Polesie (przy Manufakturze) i Łódź Śródmieście (u zbiegu ul. Zachodniej i Zielonej) oraz na stacji Łódź Fabryczna. Dalej zatrzymają się jeszcze na przystanku Łódź Niciarniana i dojadą do Łodzi Widzewa. Jak poinformowało PKP PLK S.A., zakończenie inwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 r.

Władze Pabianic wnioskują, aby najpóźniej z oddaniem do użytku tunelu średnicowego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z PKP PLK wybudowała bezkolizyjny przejazd pod torami na ul. Lutomierskiej.

W lutym Departament Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury powiadomił prezydenta Grzegorza Mackiewicza, że „podjęto działania mające na celu przebudowę i usprawnienie ruchu w rejonie przejazdu kolejowego w ciągu drogi krajowej nr 71”. Jak informuje ministerstwo, „przygotowywana jest inwestycja, która ma na celu budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 71 w nowym śladzie ul. Lutomierskiej od skrzyżowania z ul. Partyzancką do włączenia w stary ślad za tunelem wraz z budową tunelu pod torami kolejowymi oraz budowę dojazdów do dróg gminnych”. Resort dodaje, że „w chwili obecnej trwają prace w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mające na celu uszczegółowienie zakresu i harmonogramu realizacji zadania oraz struktury jego finansowania”. W związku z tym 27 lutego wystąpiliśmy do GDDKiA oddział w Łodzi o przekazanie do wiadomości harmonogramu prac przy przebudowie dk 71. Czekamy na odpowiedź.