Inaczej ma też być badana zdolność kredytowa. Główni gracze z branży wnieśli uwagi i opinie do projektu UD145. Czy pozostaną wysłuchani - trudno tego oczekiwać bo Ministerstwo Finansów ma solidne argumenty.
Zmiany
- Zdolność kredytowa
- oświadczenie o dochodach
- oświadczenie o wydatkach
wiarygodność tych oświadczeń ma być weryfikowane przynajmniej przy użyciu dwóch baz finansowych z dwóch różnych ustaw:
- sprawdzanie minimum jednej bazy wymienionej w art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe
- sprawdzanie minimum jednej bazy z biur informacji gospodarczej o których mowa w ustawie z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
Zakazuje się
dodatkowe opłaty za zakupy na raty:
prowizji
marży
opłat za złożenie wniosku
opłat za rozpatrzenie wniosku
Chwilówki
odsetki ustawowe 10%, bez zmian
koszty dodatkowe
45% wartości pożyczki jako koszty dodatkowe (wcześniej było 55% wartości)
Pożyczki na 6 miesięcy
32% wartości pożyczki jako koszty dodatkowe
Pożyczki na 1 miesiąc:
- 22% wartości pożyczki jako koszty dodatkowe
Ministerstwo Finansów jako najważniejsze zmiany przewidziało w przypadku pożyczek pod zastaw nieruchomości. Nieważna będzie umowa, jeśli zastawem będzie nieruchomość mieszkalna służąca do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych (z wyjątkiem pożyczek dla działalności gospodarczych). Mówi o tym już pierwszy punkt nowego projektu ustawy UD145.
Do projektu dołączonych zostało szereg opinii podmiotów działających w branży finansowej i związanych z pozabankową branżą pożyczkową, której zmiany najbardziej dotyczą. Są to:
- ERIF Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
- Analiza skutków PwC - Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego (załącznik do opinii)
- British Polish Chamber Commerce (Brytyjsko-Polska Izba Handlowa) poprawna wersja
- Ciesielska i Wspólnicy Sp. z o.o. - raport dotyczący skutków ekonomicznych dla krajowego systemu finansów publicznych
- Federacja Przedsiębiorców Polskich
- Fintech Solutions Sp. z o.o.
- Fundacja Mercatus et Civis
- Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego
- Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego - raport BIK (załącznik do opinii)
- Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego
- Instytut Prawa Szkoły Głównej Handlowej
- Instytut Staszica
- Konfederacja Lewiatan
- Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych
- Krajowa Izba Gospodarcza
- Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
- Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A.
- Organizacje Związkowe działające w Provident Polska S.A.
- Polski Związek Instytucji Pożyczkowych
- Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami
- Pracodawcy RP
- Raport FRFF i PZIP
- Solven Finance
- Spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- Stop Bankowemu Bezprawiu
- Towarzystwo Ekonomistów Polskich
- Vivus Finance Sp. z o.o.
- Związek Banków Polskich *)
- Związek Pracodawców Business Centre Club
- Związek Przedsiębiorców i Pracodawców
*) Związek Banków Polskich (ZBP) – powtarzany jest błąd w pisowni. W uwagach z 2017 i 2019 roku ZBP pisany jest z błędem w najważniejszym słowie „Polskich”. Błąd ten nie został poprawiony przez 2 lata i nikt z opiniujących tego nie wytknął. Można by się tego spodziewać, ponieważ opinie zawierają zarzuty oparte o wiele mniej istotnych przesłankach niż błędy literowe mogące wskazywać na lekkie traktowanie nowego projektu ustawy UD145.
Opinie firm pożyczkowych zdecydowanie są w jednym tonie. Zarzuca się celowe niszczenie rynku pożyczek przez internet poprzez wprowadzanie zmian wprost przekładających się na ograniczenie dochodów. Z drugiej strony zmiany te mają na celu ochronę obywateli przed lichwą bez względu na straty, jakie sektor mógłby ponieść. Straty sektora pożyczek pozabankowych są jednym z podstawowych założeń nowego projektu ustawy. Chodzi wprost o ograniczenie dostępu do wysoko oprocentowanych umów, a tam, gdzie to jest niemożliwe, to ograniczenie ich kosztów.
Wraz ze zmianami ustaw odpowiedzialnych za regulację branży pożyczkowej idą zmiany w prawie karnym. Łamanie zapisów nowej ustawy ma być przestępstwem zagrożonym karą bezwzględnego pozbawiania wolności – dotyczyć będzie to już dwukrotnego przekroczenia nowych limitów maksymalnych kosztów. Jak wynika z raportu dołączonego przez Ministerstwo Finansów do projektu UD145, to bezkarność lichwiarzy jest podstawowym problemem przy egzekwowaniu prawa.
Nowe zapisy ustawy o przeciwdziałaniu lichwie zostały opublikowane wraz z uzasadnieniem. Opinie instytucji pożyczkowych (dawniej zwanych parabankami) skupiają się głównie na zarzutach dotyczących celowego niszczenia branży, z której usług korzysta nawet 4 milionów Polaków. Wbrew logice opinie nie odnoszą się do uzasadnienia – co jest typową praktyką – ale odnoszą się do projektu. Tworzy to sytuację odwrotną do porządniej, ponieważ odpowiedzią na zarzuty jest właśnie uzasadnienie, z którym to powinno się prowadzić dalszą polemikę.
Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której na podstawie wniesionych opinii dotyczących głównie zarobków samej branży Ministerstwo Finansów wprowadzi zmiany dotyczące maksymalnych kosztów pozaodsetkowych, czy pozwoli jednak na zastawy na lokalach mieszkalnych.
Istotną opinię przesłał również Polski Związek Instytucji Pożyczkowych (PZIP, potocznie związkiem lichwiarzy). Opinia nie jest dostępna na stronach ministerstwa w dniu publikacji. Główne zarzuty to celowe niszczenie runku pozabankowych pożyczek online poprzez pozbawienie ich dochodów, a nawet powodując wielkie straty. Tłumaczą, jak wiele firm pożyczkowych będzie musiało zakończyć działalność, a inne będę musiały się konsolidować, dokonywać przejęć. Opinie uzasadnia raporty m.in. z 2012 i 2013 roku, dosyć nieaktualne. Ciekawy też jest aspekt dążenia PZIP do podwyższenia kapitału zakładowego z obecnych 200,000 PLN do 1 mln PLN. Z jednej strony związek powołuje się na ponad 400 zarejestrowanych w Rejestrze Firm Pożyczkowych (RIP prowadzony przez KNF), a z drugiej gra w otwarte karty i pokazuje, że dba tylko o swoich członków, bo zrzeszeni są tylko najwięksi gracze, tylko kilkadziesiąt firm. Związek oprócz tego, że nie reprezentuje do facto rynku, ale wybrane współpracujące podmioty, to jeszcze ma na karku niedawną aferę finansową spod znaku Cookie Dropping, co na pewno miało wielki wpływ na przyspieszenie prac nad nowym projektem ustaw antylichwiarskich.
Źródła
10% odsetki ustawowe - tj. czterokrotność stopy kredytu lombardowego wg NBP https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/dzienne/stopy.htm
Lista podmiotów udzielających pożyczek przez internet https://www.faraon24.pl/pozyczki/
UD145 projektowane zmiany https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12292908/12397476/12397477/dokument381252.pdf
UD145 opinie i załączniki do projektowanych zmian https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12292908/katalog/12397482
--------------
autor: Filip Grudziński (@filipgrudzinski)
Komentarze do artykułu: Nowa ustawa antylichwiarska 2019
Nasi internauci napisali 1 komentarzy
komentarz dodano: 2019-04-25 19:45:20
- przejrzystości - informujemy o wszystkich kosztach i warunkach korzystania z naszej oferty
- elastyczności - dostosowujemy naszą ofertę do indywidualnych potrzeb naszych Klientów
- komfortu - korzystanie z naszych produktów jest proste i wygodne. Nasza oferta jest dostępna online, bez konieczności wychodzenia z domu.
Zapraszam do kontaktu z naszą infolinią:
- telefonicznie pod numerem 22 388 88 88* oraz 660 168 100* lub
- poprzez zamówienie rozmowy na naszej stronie internetowej - nasz konsultant oddzwoni najszybciej jak będzie to możliwe i odpowie na wszystkie pytania.
W razie pytań jestem do dyspozycji
Tomasz | Ekspert wonga com
* Koszt połączenia zgodny z taryfą opłat operatora.