Plan przebudowy głównej ulicy Pabianic podzielony jest na kilka odcinków. Nie znaczy to jednak, że remont będzie przebiegał kolejno po całej długości. Może się zdarzyć i tak, że roboty będą trwały w różnych częściach miasta jednocześnie.

Zobacz też: Rusza przebudowa linii tramwajowej!

Póki co, drogowcy opanowali jedynie ul. Łaską. Tu weszli jeszcze w lipcu. Prace i tak zaczęły się z drobną modyfikacją planów, bo zamiast od pętli tramwajowej, remont ruszył od drugiego końca ul. Łaskiej (przy skrzyżowaniu z Partyzancką i Zieloną).

- Musieliśmy przeprojektować od nowa krańcówkę – wyjaśnia Rafał Sąciński, prezes firmy Progreg InfaCity.

Początkowo utrudnienia na Łaskiej nie były uciążliwe dla kierowców. Z czasem jednak zaszła potrzeba zamknięcia co drugiego skrzyżowania – z ul. Pomorską, Kochanowskiego i Ostatnią (25 lipca). Według planu taka organizacja ruchu miała obowiązywać przez kolejne 2 miesiące. A już pod koniec sierpnia na ul. Łaskiej mieliśmy zobaczyć nowe szyny tramwajowe.

- Szyny już są, czekają w magazynie – przyznaje Sąciński. - W  przyszłym tygodniu zamierzamy nareszcie położyć podkłady, ułożyć szyny i je pospawać.

Termin kolejnej zmiany organizacji na ul. Łaskiej zatem przesunie się do połowy października. Wtedy to planowo nastąpi przesunięcie zamkniętych skrzyżowań – otworzą Ostatnią, Kochanowskiego, Pomorską, a zamkną ul. Szarych Szeregów, Tkacką, Mielczarskiego.

- Rozpoczniemy także prace na pętli tramwajowej – dodaje wykonawca.

Po torach do celu

Torowisko tramwajowe ułożone zostanie z nowiutkich szyn i będzie miało podobny układ jak teraz. Niewielka zmiana nastąpi na odcinku przy McDonaldzie. Tu tory ułożone zostaną w dużo mniejszy łuk. Na ul. Łaskiej i Warszawskiej (za Dużym Skrętem) szyny będą szły poza jezdnią. Przez centrum jak dotychczas, będą w jezdni.

Na Zamkowej, od Zielonej do Sobieskiego, po południowej stronie ulicy powstanie droga rowerowa z asfaltową nawierzchnią, a na przecinających ją uliczkach, będą przejazdy rowerowe. Do ul. Kościuszki wykonawca zbuduje też nową kanalizację deszczową i zrobi odwodnienie. Będzie nowe oświetlenie uliczne. Na skrzyżowaniach Zamkowej z Kilińskiego i z Traugutta staną nowe sygnalizatory świetlne.

Będzie nieco mniej zieleni. Fragmenty torowiska porośnięte trawą, to już przeszłość. Szyny poza jezdnią będą także leżały na betonowym podłożu. Jest to rozwiązanie tańsze, a zarazem niewymagające wieloletniej pielęgnacji.

Projekt Łódzki Tramwaj Metropolitalny ma zostać zrealizowany do końca grudnia 2021 roku. Początkowo miał być to termin do 30 września. Został jednak wydłużony o 90 dni, ze względu na sytuację epidemiczną. Wykonawcą jest konsorcjum firm w składzie: Progreg InfraCity, MPK Łódź, Włodan. Wartość umowy na realizację projektu wynosi 173.772.114,17 zł.

W sumie wymienimy 8,66 kilometra torowiska, w tym 5,79 km przypada na odcinek pabianicki, a 2,87 km na odcinek ksawerowski.